BUITEN BEWEGEN MET FYSIONETTY
21 maart 2016
Lachen is gezond, verzekeren ook?
24 maart 2016
Laat alles zien

BEKKENINSTABILITEIT RONDOM DE ZWANGERSCHAP

Fysionetty2016 blauw websize

BEKKENINSTABILITEIT RONDOM DE ZWANGERSCHAP


Bekkeninstabiliteit wordt ook wel Peripartum Pelvic Pain (PPPP) genoemd; d.w.z. bekkenpijn tijdens of na de bevalling. Er komt ook bekkeninstabiliteit voor bij mensen die niet zwanger zijn (geweest), bijvoorbeeld door een ernstig ongeluk. De behandeling d.m.v. fysiotherapie verschilt niet veel van de behandeling bij zwangeren. Deze informatie is m.n. bestemd voor patiënten met bekkenklachten rondom de zwangerschap.

Wat is bekkeninstabiliteit (Citaat Dr.J.Mens, 1994)
Het bekken bestaat uit een ring, die gevormd wordt door drie botstukken: de linker en rechter bekkenhelft met aan de achterzijde het heiligbeen daar tussenin geklemd. Er zijn daardoor ook drie gewrichten: één midden voor (de symfyse) en twee aan de achterzijde ter weerszijden van het heiligbeen (de sacro-iliacale of SI-gewrichten). In de loop van de zwangerschap ‘verslappen’ de banden die deze botstukken bijeenhouden langzaam. Dit wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de hormonen die onder invloed van de zwangerschap worden geproduceerd. Op zich is dit een nuttig gebeuren. Indien het bekken makkelijker kan vervormen, is het voor het kind eenvoudiger de bekkenring te passeren. Lastig is het als het bekken lang voor of lang na de bevalling erg soepel is. Het gevolg kan zijn dat de banden overbelast raken en soms beschadigd worden op momenten dat grote krachten op het bekken inwerken. Pijn rond de symfyse en/of SI-gewrichten is dan het gevolg.”

Waarom krijgen niet alle zwangeren bekkeninstabiliteit ?
De genoemde verslapping van de banden rondom de bekkengewrichten vindt plaats bij alle zwangere vrouwen. Toch krijgen niet alle zwangere vrouwen klachten door bekkeninstabiliteit. 

Hoe komt dit?

Uiteraard is het verslappen van de banden in het bekken niet de enige veroorzaker van bekkeninstabiliteit. De stabiliteit van het bekken wordt ook bepaald door spieren. Zij houden de botstukken actief bij elkaar en zorgen voor extra stevigheid bij bewegen door hun spanning aan te passen. De bekken-instabiliteit ontstaat vaak pas wanneer de spieren door omstandigheden (onderbelasting en vaker overbelasting) niet op tijd de juiste aanspanning geven en dus niet voldoende stabiliteit bieden aan het bekken. Bekkeninstabiliteit wil dus niet zeggen een te grote mobiliteit, maar het bekken met zijn omliggende spieren en banden is niet op tijd stabiel. 

Drie vormen van bekkeninstabiliteit:

  • Prepartum door veranderingen tijdens de zwangerschap en/of overbelasting.
  • Tijdens de partus: door overbelasting tijdens de weeën en/of bevalling.
  • Postpartum door te snel, te hoge belasting op het bekken na de bevalling.

Oorzaken van bekkeninstabiliteit:

  • hormonale veranderingen vanaf de derde zwangerschapsmaand. 
  • overbelasting van het bekken. 
  • aanleg (van nature een grote mobiliteit in de gewrichten) 
  • trauma, zoals de bevalling zelf. 
  • latere zwangerschap (na 25e jaar is de symfyse stugger en kan dus minder hebben) 
  • veranderingen in de werksituaties van jongere vrouwen. 
  • vroegere belasting zoals turnen of paardrijden op jonge leeftijd (op topniveau) 
  • verandering in eetgewoonten. 
  • veranderde stand van de buikspieren door de zwangerschap. (Door de vergrote buik zijn de buikspieren uitgerekt en niet goed in staat om aan te spannen en stabiliteit te geven.

Wat kun je zelf doen ?
Raak niet in paniek, wanneer er bekkenpijn tijdens je zwangerschap ontstaat: 80% van de zwangere vrouwen krijgt gedurende de zwangerschap in enige mate last van bekken- en/of rugklachten. Informeer bij je volgende bezoek de huisarts, verloskundige of gynaecoloog over je klachten. Het is namelijk belangrijk dat deze de klachten samen met jou in de gaten houdt en indien nodig maatregelen treft en ook rekening houdt met deze klachten tijdens de bevalling. Vraag desnoods of het nodig is met deze klachten bij een (bekken)fysiotherapeut in behandeling te gaan.
Probeer de belasting (wat je met je lichaam doet) af te stemmen op je belastbaarheid (wat je lichaam op dit moment aankan). Dit betekent dat je niet hetzelfde kunt doen als voor je zwangerschap, maar je activiteiten en rust meer zult moeten doseren. Let op je houding bij dagelijkse activiteiten, zoals werk (werkhouding) en huishoudelijke activiteiten (stofzuigen, wassen, tillen etc.) Neem na de bevalling voldoende tijd om uit te rusten van deze inspanning (10 dagen kraambed) Daarna heeft het bekken nog ± 4 weken nodig om te herstellen. Dit betekent dat je de belasting op bekken weer rustig moet opbouwen. Dus niet meteen beginnen met zware boodschappentassen en forse buikspieroefeningen.

Fysiotherapie:
Wanneer er toch teveel klachten ontstaan, kan het raadzaam zijn bij een (bekken-) fysiotherapeut langs te gaan. Deze doet een anamnese, een vraaggesprek waarin je de klachten kunt uitleggen, en een onderzoek om de mate van de bekkeninstabiliteit te bepalen. Deze therapeut zal ook uitleg geven over de bekkenklachten, (niet iedere vrouw is hetzelfde en niet bij iedere vrouw spelen dezelfde zaken een rol).

Behandeling:                                                                                                                     

  • Uitleg geven over de klachten. 
  • Aanpassen en doseren van de activiteiten. (Meestal zal de therapeut vragen om 1 of 2 dagen een dagboekje van je activiteiten bij te houden, om op deze manier te weten hoe een gemiddelde dag eruit ziet) 
  • Adviezen en gerichte oefeningen geven voor dagelijkse handelingen zoals opstaan, gaan zitten, huishoudelijke activiteiten, etc. (Geef zelf aan bij welke activiteiten en handelingen je problemen hebt) 
  • Stabiliserende oefentherapie. Om te zorgen dat het bekken weer beter stabiel wordt, is het oefenen van de spieren rond het bekken belangrijk. We beginnen met het aanleren van het aanspannen van de dwarse buikspier (belangrijkste stabiliserende spier). Tijdens de zwangerschap zal het hierbij blijven, omdat echt trainen nog niet mogelijk is. Na de bevalling zal een uitgebreider oefenprogramma worden samengesteld. Je kunt dan ook bij fYSIONETTY oefeningen leren om je spierkracht en stabiliteit te ontwikkelen. 
  • Indien nodig zal de therapeut de overbelaste bekken- en rugspieren en banden losmaken d.m.v. mobiliserende technieken en/of massage ter pijnvermindering. 
  • We kunnen bijvoorbeeld een bekkenband, elastische buikband of elleboogkrukken adviseren als dat nodig is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.